Louis Vuitton

As sweet as honey, Louis Vuitton window display, Copenhagen


Hvis man går en tur ned af smukke Østergade og forbi LV, så kan man i øjeblikket se denne smukke vinduesdekoration. På lang afstand ligner det næsten at de udstillede varer har fået en glorie, men går man tæt på, så kan man se at tasker og sko står på en organisk form, som minder om en pyt og at det, som lignede en glorie, er masser af små fine guldblomster- og bier. Det er ikke tilfældigt. Det er der faktisk aldrig noget der er, når det kommer til Vuitton. Alting er nøje gennemtænkt, udført og planlagt, hvilket bunder i, at firmaet ønsker en høj grad af genkendelighed. Blomsterne og bierne har en historie.

I 2009 satte man en mængde bistader oven på LV’s hovedkvarter i Paris. Det gjorde man både af praktisk og symbolsk værdi. Praktisk, fordi målet rent faktisk var at få de bier til at producere honning og symbolsk, fordi man ønskede at støtte op om vedvarende natur i en hurtigtvoksende storby. Ca. 35% af hele verdens madresurser er bundet op på bestøvning fra insekter, så der er altså også en “grøn” værdi i spil for LV.
I løbet af det næste år summede de 200.000 bier lystigt på toppen af den store bygning ved Pont Neuf og dannede over 75 kg. nektar. Nektar som blev brugt til at lave honning til LVs venner og ansatte. Vinduerne ser sådan her ud til slutningen af maj…..derefter kommer der noget andet spændende.


Kort tilbage til det der med genkendelighed. LVs vinduer er ens over hele verden – eller det er faktisk ikke helt korrekt, for butikkerne er delt op i tre grupper: Maisons (fx Champs El., New Bond Street osv.), store forretninger og mindre/små forretninger. København hører til bl.a. de sidste og det gør Oslo også, så hvis vi tog en smuttur til Oslo ville vi finde præcis den samme udsmykning. Tager vi derimod til New Bond Street i London, så ville vi se en endnu mere storslået udsmykning (med samme tema) i og med det er et “maison”…hvor alt findes….paradis…for LV-lovers.

Snip-snap-snude….

The beautiful windows at LV display the story of the bee hive installations on the top of the headquarters in Paris. The bees have produced 75 kg. of nectar and pollen, which has been turned into honey for friends and employees.
The installation was made to support sustainable development and biodiversity in a fast growing city.

15 Comments